Beroepsaansprakelijkheids- verzekering: weet u daar voldoende van?

Vraagbaak.jpg.webp

Als vertrouwenspersoon worden wij regelmatig benaderd door leden die in bepaalde omstandigheden een klankbord nodig hebben. Dit is voor NMv-leden geheel vrijblijvend en is een laagdrempelige manier om een casus of zorg te bespreken.

Diverse onderwerpen komen dan ook aan de orde en veelal heeft een situatie te maken met een klacht die bij de betreffende mediator is ingediend of waarbij zelfs een schadeclaim om de hoek komt kijken. Daarom willen wij aandacht vestigen op de Beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Normaliter is Ieder gecertificeerd mediator verplicht deze verzekering aan te houden. De NMv heeft voor haar leden 2 verzekeraars, AON en Kendall Mason. De laatste is exclusief ingericht voor NMv-leden. Beide verzekeraars verschillen van elkaar in voorwaarden, bepalingen en kosten.

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Met deze verzekering is de mediator grotendeels verzekerd voor de kosten van het verweer tegen schadeclaims. In onze gesprekken komen wij steeds vaker tegen dat het verweer in een tuchtprocedure ook als belangrijk wordt ervaren.
Vanuit de praktijk horen wij de volgende vragen:

•        Is verweer bij een tuchtzaak ook verzekerd?
  •        Is er verschil tussen uitspraken van Tucht- en Civielrechter
  •        Kan ik te allen tijde bij uw verzekeraar een eigen advocaat inschakelen?

Wilt u hier meer over weten, dan kunt u uiteraard de verzekeringsvoorwaarden raadplegen en/of contact opnemen met de desbetreffende verzekeraar. In concreet geval kunnen wij u ook advies geven.

Wij zullen deze algemene vragen ook aan de verzekeraar stellen. Hier komen wij in een volgende nieuwsbrief bij u op terug.

Wilt u meer weten over wat wij als NMv-vertrouwenspersoon doen en wie wij zijn: klik hier (let op: u dient ingelogd te zijn op de NMv website).

Heeft u behoefte aan een afspraak, dan kunt u ons mailen of telefonisch contact met ons opnemen. Want de NMv-vertrouwenspersoon is uw vraagbaak en luisterend oor als u zich als mediator even geen raad weet!

Paul Wijntje en PeteR Clark,
NMv-vertrouwenspersonen