Column mei 2022 - Julia Gerlach

Julia Gerlach Column.jpg.webp

Regelmatig zijn er onderwerpen waarvan ik denk, die informatie wil ik graag delen in deze column. In de waan van de dag lukt dat (natuurlijk) niet. Waar ik wel mee wil beginnen is het bericht waar wij op 14 april, na onze kenniscarrousel, door zijn opgeschrikt: het bericht dat Alex Brenninkmeijer vrij plotseling is overleden. Als lid Raad van Advies van de NMv hebben wij elkaar een aantal keren gesproken en hoewel dit geen officiële gesprekken waren kregen we toch adviezen en richting mee. Nu zullen we de geannuleerde afspraak -met een lege stoel naast ons- met de Raad van Advies opnieuw maken. Het voelt goed aan om de herdenking te kunnen bijwonen.

‘Als je het conflict vermijdt met de ander, begin je de oorlog met jezelf’ is een wijsheid die ik zo nu en dan tegenkom. Zo waar als het maar zijn kan. Is deze regel te lang voor een scheurkalender? In deze nieuwsbrief doen we nog een laatste keer de oproep voor het aanleveren van quotes die we kunnen publiceren in onze eigen scheurkalender. Mét of zonder uw eigen (bedrijfs)naam erbij.

Boek coverWat een leuke mail heb ik gekregen van één van onze leden die al 20 jaar mediator is en in co-productie een boek heeft geschreven: Conflictvaardig op het werk van Jan Plevier en Frank Emmelot. Het boek geeft een andere blik op mediaton. Het schaakbord op de cover is veelzeggend. Hier vindt u in kleine inkijk. Wij krijgen het boek toegestuurd, en graag wil ik deze aan één van onze leden overhandigen in ruil voor een recensie als het boek is gelezen. Dit wordt bijna een traditie, waarbij ik de vorige keer wel even schrok omdat er meerdere gegadigden waren. Bij deze de toezegging dat de eerste die reageert, het boek ontvangt.

Als bestuur merken wij dat we steeds vaker bij onderwerpen betrokken raken en dat we door onze passie en ambitie wel erg veel op ons bordje laden. Het is erg veel om dit naast ons eigen werk te doen. Vandaar dat we opnieuw een uitvraag doen voor collega bestuurders die de handen uit de mouwen willen steken voor ons mooie vak. De vacature staat in de nieuwsbrief.

Een aantal van die onderwerpen waar we mee bezig zijn:

• Ons 2e bezoek dit jaar in de Tweede Kamer en binnenkort vindt een gesprek plaats met Minister Weerwind. Betrokkenheid bij een initiatief van Van Nispen.
  • Praktische keuzes over de uitvoering van de Eberhard van de Laan Award die in een nieuw jasje gestoken wordt.
  • Ons jubileum waar wij ook aandacht aan willen geven, heeft u de tijdlijn gelezen?
  • De samenwerking met anderen over hoe wij bijvoorbeeld aandacht kunnen vragen voor de ‘hulpzoekende’ die wij duidelijk naast de ‘rechtzoekende’ zien in de samenleving.

En zo zijn er nog een aantal projecten die op stapel staan of die een thema-tafel in het Manifest verdienen. Mooi werk.

De ALV en een kenniscarrousel vinden plaats op 27 juni a.s. Zoals het zich nu laat aanzien zullen we op een prachtige locatie in het midden van het land fysiek bij elkaar kunnen komen. Het programma begint zich te vormen. Heeft u een suggestie of aanbeveling voor een workshop of onderwerp, dan kunt u dit aangeven.

En vrijdag a.s. om 10.00 uur bent u van harte uitgenodigd bij onze online netwerkbijeenkomst
Inderdaad, vrijdag de 13e. Dat wordt zeker een prachtige bijeenkomst.

Heeft u vragen of wilt u reageren? Klik hier!

Met warme groet

Handtekening Julia