Eberhard van der Laan Award

De Eberhard van der Laan Mediation Award geldt als de opvolger van de NMv Mediation Impact Award en is vernoemd naar de eerste winnaar. De in 2017 overleden oud-burgemeester van Amsterdam geldt als een van de grondleggers van mediation in Nederland. Zo liet hij als burgemeester honderden ambtenaren trainen in mediationvaardigheden.

Met het uitreiken van deze award wil de NMv bijzondere aandacht schenken aan mensen die door hun optreden en persoonlijkheid een verbindende rol in de samenleving spelen.

Met het uitreiken van de prijs wil de NMv bijzondere aandacht schenken aan mensen die door hun optreden en persoonlijkheid een verbindende rol in de samenleving spelen. Mensen die uiteenlopende belangen met elkaar kunnen verbinden en daarmee bijdragen aan een prettige samenleving waarin ruimte is voor verschillende ideeën en gezamenlijke oplossingen. Dit jaar vindt de uitreiking plaats op dinsdag 29 oktober 2024.

De afgelopen jaren is de award uitgereikt aan:

2023 - Linda Reijerkerk, directeur Centrum voor Conflicthantering die een grote rol heeft gespeeld om mediation als oplossingsmethode bij het herstel van de Kinderopvangtoeslag op de kaart te zetten.

2022 - Munish Ramlal, creatief verbinder tussen burger en overheid.

2021 - Joyce Silvester, wegens haar rol in de samenleving waarin zij tijdens haar loopbaan baanbrekend en tevens een voorbeeld is voor vrouwen op invloedrijke posities.

2020 - Mariëtte Hamer is een strategische- en aanhoudende verbinder en heeft als SER-voorzitter onder andere de pensioenonderhandelingen vlotgetrokken, tussen overheid en bedrijfsleven.

2019 - Mr. Carry Knoops-Hamburger, directeur en managing partner van het in Amsterdam gevestigde Knoops’ advocaten: zij zet zich al jarenlang in voor mensenrechten.

2018 -Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib voor haar verbindende rol in de samenleving.

2017 - Eberhard van der Laan, de in 2017 overleden oud-burgemeester van Amsterdam geldt als een van de grondleggers van mediation in Nederland. Zo liet hij als burgemeester honderden ambtenaren trainen in mediationvaardigheden.

Spelregels/Criteria voor de nominaties van de Eberhard van der Laan Award